tirsdag 5. mars 2013

Det kalles vist en dille


Når en tar litt av med enkelte ting, 
her er en av mine vår diller ,,,SALVIE,,,

Jeg har jo plutselig sett at denne planten er så mye mer en
urt og medisinplante for smaken er ikke så god synes jeg.
Men se hvor flotte farger og blomster denne planten har. 


 Bildene er lånt hos Impecta frøhandel.
Her er de 6 sortene som jeg har sådd,
(rosa)Broksalvie ,,Pink sundae,, og(lilla) Blue Monday,,  Praktsalvie ,,Lighthous Purpel,,(mørk lilla)
(rød)Scharlakanssalvie, (hvit) Broksalvie ,,White Swan,,
(blå)Daggsalvie ,,Fairy Queen,,

Å starte med litt vet jeg jo ikke hva er.


Men de spirer villig, disse har stått 2-3 uker.

Det ser vel ut til at jeg må få far i huset i gang med
spaden for å lage ett nytt salvie-bed til våren ,,da blir han sikkert glad,, he he.

Jeg ønsker dere en fin tirsdag.

22 kommentarer:

  1. De er skønne :-) Jeg har også fået øje på salviens mange pragtfulde sorter og sår også mange i år.
    God aften,
    Kh Rose

    SvarSlett
  2. Den mörklila blev jag också förtjust i...suck, men man kan ju inte ha allt :/
    Har du provat Ananassalvia? Älskar den plantan och den är sååå god att ha i vanlig grönsallad. Den smakar faktiskt ananas och får röda blommor.

    Kram / Therése

    SvarSlett
  3. Herlighet, eg var ikkje klar over at det fins Salvie i så mange
    fargar. Du lever spennande, det er nok dille, men ei fin dille :)

    Kos deg !
    Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Det er morsomt med diller! Fine farger på de :-)

    SvarSlett
  5. Salvier er bare flotte, Pink Sundae har jeg sådd i flere år, den er kjempefin. Den mørke lilela du har sådd ser spennende ut.
    Lykke til med blomstring og ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  6. Ja, disse Salviene er virkelig nydelig, æ har sådd den røde iår :O)
    Så fint detspirer hos dæ, Marit, glærmæ om en ukes tid, da er vell de første spirene begynt og komme opp hos mæ, æ har b. annet såddAkeleier, noen sier at frøene skal settes ut i kulda nu,, vet du noe om det , har du prøvd noe slikt før og sette ut de frøene som er flerårige ??

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
  7. Hei! Jeg liker også salvie veldig godt. Har ikke sådd dem ennå, men det er rett rundt hjørnet. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
  8. Måteholde er et fremmedord i hagebloggland:) Sånn det skal være! Du får sette far i sving skjønner jeg. Så mange fine sorter salvie. Første gang jeg ser den i rødt. Lekkert! Jeg har "bare" hvit og lilla. Nå fikk jeg visst noen ideer her....:) HAR IKKE PLASS....!!! Lykke til med sådden!

    SvarSlett
  9. Det finnes mange lekre salvier, både 1 årige og stauder og jeg harsamme erfaring som deg. De er veldig greie å så : ) Lykke til med spiringen!

    SvarSlett
  10. Jeg holder meg til kjøpeplanter, men har faktisk en del Salvie. De blomstrer så lenge og de passer godt som nabo til rosene.

    SvarSlett
  11. Salvie må testes ut kan du skjønne. Den ser helt skjønn ut.

    SvarSlett
  12. Ja salvie er fine blomster. Så spennende at du allerede nå har begynt å få det til å spire.

    SvarSlett
  13. Underbara salvior! Lycka till med sådderna.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
  14. Jag gillar också salvia men det var ett tag sedan jag hade några, de är så fina i buketter!
    Kram Lotta

    SvarSlett
  15. For en herlig dille du har fått. Denne kunne jeg fort ha hengt meg på, kjenner jeg ;)

    Klem vivi

    SvarSlett
  16. Vilka fina bilder på Salvien. Det är en trevlig och färgglad växt. Ha det bra !

    SvarSlett
  17. Ja salvie er fine,men at det
    fantes så mange visste jeg ikke.
    Så fine farger på de alle.
    Fikk noen frø fra salvie
    sist høst,kanskje jeg skulle prøve.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
  18. Så mange flotte! Jeg har aldri forsøkt salvie, men det kan det nok bli en forandring på nå :-)

    SvarSlett
  19. It looks like it's spring where you are, Marit, and a very beautiful one too!

    SvarSlett
  20. Jättefina salvior, hoppas dina frösådder blir lika fina som bilderna. Ha det bra/Carita

    SvarSlett
  21. Svar på din fråga: Jag har bara köpt den som färdig planta på våren. Har då hittat den på "BlomsterLandet" en stor trädgårdskedja. Det är ett "måste" för mig ;-) Lycka till i jakten!

    Kram / Therése

    SvarSlett
  22. Det er spændende, at du dyrker 6 sorter salvie - sikke yndige blomster! Jeg har aldrig forsøgt mig, men det må jeg prøve. Ønsker dig en fin onsdag.

    SvarSlett

Takk takk for dine ord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Søk i denne bloggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...